Version Studio/A Swarm Of The Sun [redux]


När man intervjuar Erik Nilsson, huvudmannen bakom skivbolaget Version Studio inser man snabbt att här finns det ett universum av musik att upptäcka. Det finns kopplingar till flera olika konstellationer. Bland annat Eriks eget hjärteprojekt A Swarm Of The Sun som även består av Jakob Berglund vars fullängdsdebut ”Zenith” just nu den stjärna som lyser allra starkast.

Musiken är viktig i Eriks liv. Han har spelat länge i olika band och just nu är han medlem i flera stycken samtidigt. Det låter nästan på honom som att minsta lilla idé till ny musik är en orsak att starta ett nytt band eller projekt.. Just nu är det A Swarm Of The Sun som tar mest tid. Samtidigt filar han på ny musik med sidoprojektet Kausal som är ett mer postrock orienterat projekt där mycket av musiken är byggt på improvisation.
- Många jag spelar med är gamla barndomsvänner. Vi har startat en massa band genom åren. Det var så det började. Jag byggde tidigt min första hemstudio och sen när vi flyttade hemifrån så tog vi tag i det där och byggde en gemensam studio i replokalen. Så det är på den vägen det har varit. Det har varit ett sätt att få ut någon sorts prestationsångest. Dessutom tycker jag ju att det är roligt att pyssla med studioteknik och musik.
- Tidigare spelade jag i ett band som hette Aoria som körde lite mer progressiv musik typ melodiös episk metal. När vi tog ett break med det bandet så såddes fröet till A Swarm Of The Sun där man bara satt i studion och skrev musik. Mindre rep och mer skrivande alltså. Men det blev lite tråkigt i längden så för att motverka det så startade jag och Anders Carlström (Come Sleep, Lingua, Rövfitta), och en annan bekant som heter Henrik Johansson (Ekrano, Librah) att starta Kausal.
- I Kausal började vi med några idéer och sen repade vi en gång innan vi spelade in det hela live. Vi tog hjälp av Karl Daniel Lidén (Vaka, ex-Dozer) som förutom att han spelar trummor i A Swarm Of The Sun är en sjukt duktig ljudsnubbe. Det gjorde vi för att jag inte skulle kunna lägga mig i eller överarbeta saker och ting som jag alltid gör.
- Jag har en massa andra bandidéer på gång och skulle man inte behöva göra åtta timmar på arbetet varje dag så hade det nog blivit ännu fler band skulle jag tro. Framför allt skulle det bli fler skivor än en vartannat år. Poängen med att starta en massa band är ju att man får olika arbetsprocesser tillsammans med andra medlemmar för varje projekt. Det är kul att vara kreativ.

Tiominutersdängor
Improvisation och känslor är två element som återkommer i främst i Kausal.
- Vissa av låtarna vi gjort med Kausal är helt improviserade. Vi spelade dem två gånger när vi kom på dom. Sen fick det vara. Med A Swarm Of The Sun funkar det så att vi lägger en grundidé sen sitter vi och improviserar i timmar på ett visst parti i låten. Så funkade det till exempel med trummorna på ”Zenith” där vi tog drastiska beslut musikaliskt bara för att det var nyhetens behag. Jag föredrar ju en tiominutersdänga framför tre minuter vers och refräng.

Är det svårt att omsätta det här till en livesituation med tanke på att musiken skapats i stunden?
- Nej faktiskt inte. A Swarm Of The Sun har spelat live flera gånger. Då hade vi lite fler elektroniska inslag ska sägas. Vi var ganska beroende av backtracks vilket vi tyckte skitjobbigt. Nu när vi skrev den nya plattan var en del av ändamålet kunna spela allting live. Men det blev nog en halvsanning för vi behöver nog ett antal keyboardister om det ska funka. Vi skulle väldigt gärna vilja spela live och vi har pratat om det väldigt mycket. Det gäller bara att hitta rätt människor som är lika drivna och passar bra ihop.
- Kausal däremot som är ett sidoprojekt som finns för att slarvigt uttryckt få ut lite restprodukter som inte får plats någon annanstans skulle helt klart gå att spela live med. Det var ju det vi gjorde när vi spelade in. Men det är också en fråga om tid. Anders måste ha mycket tid till Lingua just nu och de andra medlemmarna till sina respektive projekt. Men nästa liveprojekt blir nog A Swarm Of The Sun skulle jag tro med rätt scen och rätt folk.
- För tio år sedan lyssnade vi mycket på elektronisk musik. Det resulterade i stort sett i det som sen blev A Swarm Of The Sun. Men det låter ju faktiskt inte ett dugg elektroniskt.

Episk läggning
Vad har du för musikaliska ideal som inspirerat dig till den här episka musiken du skriver?
- Jag vet faktiskt inte. Jag har alltid har gillat mycket episk musik överhuvudtaget. Du vet, stå-i-motvind-och-gråta musik. Tidigare lyssna de jag mycket på industriell musik men gled redan då mot det episka, som Nine Inch Nails. Sen hade man en revoltperiod som ung och då var det svartmetall som gällde. Och det är faktiskt inte långt från den musik jag gör idag. På senare tid har jag insett att jag gillar mycket filmmusik. Det gladaste jag lyssnar på är nog danska Mew. Men jag blir glad av det. Så det är nog en läggning.

Studion och skivbolaget har Erik drivit sedan slutet på 90-talet. Främst har han dessa två för att kunna släppa sin egen musik som han själv vill. Andra namn som återfinns i katalogen är Come Sleep. Den gemensamma nämnaren är att det är band med polare till Erik. Men att driva skivbolag i dagens klimat med nedladdning och piratkopiering har sina sidor.
- Jag registrerade företaget 1999-2000. Jag hade en plan då att jag skulle börja jobba med sånt här. Men jag har insett att jag skulle ha blivit sjukt dyr eftersom jag tar så lång tid på mig att färdigställa saker. Jag är lite för självkritisk. Det är som med musikskapandet, jag behöver någon som balanserar mig lite. Studion har jag för att jag har ett tekniskt intresse. -
- Skivbolaget kom till när vi nästan var klar med A Swarm Of The Suns första EP ”The King Of Everything”. Vi började skicka runt den till andra bolag men fick tidigt känning att ingen ville ge ut en EP, folk ville inte recensera den just för att det var en EP och promotionbolagen ville inte hålla på med EP:s. Själv tycker jag att en EP är ett oerhört bra format längdmässigt.
- Så då startade vi eget så får vi se hur det går tänkte vi. Om sanningen ska fram så skulle jag naturligtvis vilja samarbeta med ett större bolag om möjligheten gavs. Det är sjukt mycket arbete med ett eget skivbolag.

Skivbolaget som ger ut…skivor
Men något som inte går att ladda ner på fil är skivomslag. Och Version Studio har valt att satsa skivomslag som gör att man verkligen vill äga musiken som cd. I sobra digipakutgåvor i kartong och genomarbetat grafisk layout. Det kostar säkert mer än det smakar men resultatet ger mervärde till musiken på andra plan. Man får helt enkelt en fysisk och optisk upplevelse av känslan i musiken.
- Jag gillar ju fysiska skivor trots att ingen annan verkar göra det. Samhället har ju ändrats de senaste åren. Folk vill konsumera mycket snabbare. Det kommer en ny skiva, du hör talas om den, du lyssnar på den en vecka och sen går du vidare så vida det inte var någonting exceptionellt bra. Med den inställningen skulle det bli jävligt dyrt för folk för det första. Sen har vi det här med tillgänglighet. Vill man ha någonting idag så vill du ha det nu, på en gång. Det är samma sak med film. Man laddar ner det man vill ha. Och jag tror inte det handlar om pengar egentligen utan om just tillgängligheten. Och jag kan förstå det att det digitala är så populärt. Det är ju skitsmidigt.
- Kanske är det av nostalgiska skäl man vill ha skivan i sin hand. Drömmen förr var just att få göra en skiva. Den känslan har nog inte alla som faktiskt köper skivor. Sen är ju en sanning att skivbolagen ser att själva skivan kostar pengar. Man lägger inte så mycket på produkten i det avseendet utan det är jewlcase. När jag köper skivor vill jag ha de lite roligare digipakversionerna som har lite tanke bakom sig. När vi släppte EP:n med A Swarm Of The Sun gjorde vi en billigare variant av digipak och till fullängdsalbumet så gjorde vi en lite dyrare variant. Tyvärr blev det inte rätt papp. Det skulle ha varit en obestruken yta.
- Vi är alla samlare som är inblandade i det här. Jag tycker om att ha cd-skivan i bokhyllan, jag vill visa upp vad jag har och vad jag lyssnar på. Men jag köper inte så mycket skivor längre. Man har ju mer att visa upp av det man lyssnade på för tjugo år sedan än vad man lyssnar på nu.

Så hur ser då Erik på framtiden med studio, skivbolag och tusen idéer som alla kan bli ett band. Han glider lite på svaret och kommer sen fram till följande.
- Nu står man i ett sådant här härligt läge med massor av tankar om framtiden. Nu finns tiden att påbörja några nya projekt. Spontant tänker jag på att det ska bli en ny platta. Vi började för någon månad sedan med en ny EP med Kausal. Sen har vi märkt att vi fått betydligt fler spelningar via webben och mer uppmärksamhet i medierna med bland annat A Swarm Of The Sun tack vara distributionen från Sound Pollution. Så man når längre ut i världen med musiken. Så vi får se vad som händer härnäst. Det kan bli mer A Swarm Of The Sun men å andra sidan kanske man gräver upp något annat gammalt lik med Aoria eller om det blir något helt nytt. Just nu koncentrerar jag mig på att hålla ”Zenith” levande så länge som möjligt.

Det kanske är läge att starta ett nytt band?
- Ha ha ha jag vet inte… på nått sätt kanske man måste behärska sig.

Magnus Tannergren

Kommentarer